Ur verkligheten.

Jag har träffat en anhörig till en gammal alkoholist. Han heter Tony och är nu 19 år gammal. Han berättar om hur vardagen såg ut och vad som kunde hända när han pappa var påverkad.

Har det alltid varit så att han haft problem med just alkohol?
Nej nej. Det kom när min syster föddes. Vi är bara två syskon. Jag var kanske åtta när jag märkte av det i alla fall. Innan dess så var jag för liten för att förstå. Jag visste ju inte hur människor blev av sprit.

Hur märkte du att han var berusad?
Mamma hade sagt att pappa blir lite arg ibland när han dricker öl. Jag frågade alltid massa hur saker fungera och så, så det var ganska självklart att jag frågade varför just öl. Hon berättade att det var av allt med alkohol och hon förklarade hur det fungerade men alkohol i kroppen. Jag kunde inte fatta vad pappa tyckte var så kul med just det. Sen kunde jag märka när han var det för att mamma hade sagt just hur han blir och hur andra människor blir.

Hur brukade din pappa bli då?
Han blev ofta väldigt aggressiv och han brukade slå mamma. Jag har ett starkt minne av att han drog henne genom vardagsrummet och slängde in henne i köket. Jag kommer ihåg allting. Exakt hur skriket lät, hur det såg ut i lägenheten, vad han sa, hur jag kände... allting är så klart fortfarande. Jag brukade hålla om min syster och stryka henne över håret och säga att allt skulle bli bra. Ju äldre jag blev desto lättare blev det att skydda henne också. Jag visste mer vad allt innebar och kunde få ett större perspektiv på saker.

Slog han någonsin dig eller din syster?
Nje, det har hänt. Han har slagit mig över käften någon gång, men inte min syster. Han kan inte slå sina barn, men mamma har han slagit hur mycket som helst. Det är ganska galet egentligen.

Hur ser det ut nu? Lever ni tillsammans? Har han slutat dricka?
Nej vi har flyttat ifrån honom. Vi flydde en dag när han var bortrest. Han har faktiskt slutat dricka och han börjar ta tag i sitt liv. Klart att han dricker en del, men nu så blir han inte likadan och han kan liksom inte ge sig på någon.

Brukar ni ses?
Nej inte särskilt mycket. Det händer, men jag vill helst inte. Jag är hellre med mamma och min syster. Bättr att skydda dom liksom.

Jag vill tacka Tony för att ha ställt upp på den här intervjun. Det var mycket starkt av honom att dela det här med oss. Jag önskar honom allt gott i framtiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0